SPR 100 Peratus Sedia Hadapi PRU14

39
0

KUALA LUMPUR: Kesiapsiagaan petugas-petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di seluruh negara kini berada di tahap 100 peratus bagi memastikan kelancaran perjalanan proses Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) tidak lama lagi.

Pengerusi SPR Tan Sri Mohd Hashim Abdullah berkata kesiapsiagaan itu meliputi tenaga kerja dan logisitik kelengkapan yang diperlukan selain diperkuatkan dengan latihan, kursus dan penerangan jelas  mengenai tugas dan tanggungjawab masing-masing.

“Sebenarnya, persiapan  kita untuk adakan PRU ini  telah dilakukan sejak dua tahun lepas. Kita telah persiapkan petugas-petugas di tempat mengundi dan pengiraan undi di seluruh negara,” katanya kepada Bernama sewaktu menjadi tetamu di Program Ruang Bicara, Bernama News Channel, malam tadi.

Beliau berkata dijangkakan seramai 250,000 petugas melibatkan SPR dan anggota keselamatan serta pertahanan negara akan terlibat dalam PRU kali ini.

Mohd Hashim berkata pihaknya juga telah bersiap siaga dari segi  kelengkapan untuk PRU14 ini termasuk dari segi kemudahan lebih selesa kepada orang kelainan upaya (OKU) seperti memberi bantuan  ke tempat mengundi, kemudahan kerusi roda bagi pemilih uzur atau kurang upaya.

Menyentuh mengenai bekalan dakwat kekal, beliau berkata ia telah ditempah awal dan hanya menunggu detik PRU14 sebelum dihantar pembekal untuk digunakan.

Mengulas mengenai kempen pilihan raya, Mohd Hashim berkata 11 hari adalah waktu minimum untuk  berkempen dan pihaknya akan mengkaji kepentingan sama ada ini perlu dilanjutkan.

Mohd Hashim juga optimis, pihaknya akan dapat mengendalikan  perjalanan PRU dengan cara terbaik,  telus, ikhlas dan bersih mengikut peraturan undang-undang yang ditetapkan.

Beliau menegaskan bahawa SPR adalah institusi bebas dan tidak menerima arahan daripada mana-mana pihak.